Мария Михалева: Слънчев бряг ще има нов статут


Работна група на три министерства ще решава промените - от селищно образувание в курортен комплекс и целевото събиране на туристическия данък

- Г-жо Михалева, как се развиват нещата с евентуалната продажба и с поддържането на инфраструктурата на курорта Слънчев бряг?

- Продължаваме да работим по този въпрос. След като изготвихме бизнес план с намеренията ни за развитие на инфраструктурата, управлението й и нова схема за временните обекти, внесохме тези предложения чрез ресорното Министерство на икономиката, енергетиката и туризма в министерствата на регионалното развитие и на финансите.

В момента се сформира работна група от трите министерства, за да се разгледат съответните предложения за промяна на Статута на комплекса и централизиране събирането на туристическия данък, който да бъде държавен целеви и да влиза в туристическия комплекс именно за поддръжка на инфраструктурата и за реинвестиране – разширяване, изграждане на пречиствателна станция и всичко останало. Всички промени касаят първо Статута на комплекса - да стане наистина курортен комплекс, а не селищно образувание.

А по отношение на инфраструктурата като собственост, няма друг вариант освен да бъде собственост на Акционерното дружество.

Няма вариант тя да бъде подарена на Община Несебър, тъй като по този начин се нарушава основния Търговски закон. Има и миноритарен собственик. Дори държавата да се откаже от своя дял, той трябва да бъде обезщетен.

Смятаме, че имаме необходимия ресурс и ще успеем да защитим нашето желание да запазим инфраструктурата и да работим за добрия имидж не само на дружеството като търговска единица, но и на курортния комплекс като цяло. Разчитаме и на законодателните промени в тази посока.

- Справи ли се ръководството с огромното количество временни обекти в курорта?

- Много от собствениците на търговски обекти имаха волята за промяна на визията на комплекса и доброволно премахнаха незаконните си постройки. Други бяха принудително премахнати. За много обекти има съдебни спорове. Премахнати са нерегламентираните обекти край хотелите „Венера", „Юнона", „Континентал", „Зорница" и други. Някои от концесионерите на плажната вица в комплекса също бяха съпричастни към нашата инициатива. Съборени са незаконните постройки край хотел „Дюн". Предстои обаче много работа, съвместно с община Несебър, по този казус, за да придобие комплексът нова европейска визия.

Контролът по поставянето на временни обекти – рекламентирано или не, е отново на Община-Несебър. Което зависи от нас, ние сме го направили.

Една част от собствениците са подписали допълнителни споразумения за ползване на тротоарно право, други обаче злоупотребяват. В началото на сезона разчистихме, но много обекти останаха. Има и много драстични случаи, по които контролните органи така и не вземаха мерки. Те съществуват или чрез затваряне на очите на контролиращите, или чрез придобити съдебни решения.

Вярваме, че когато новата схема за временните обекти, която е съобразена с европейските стандарти, бъде изцяло реализирана, ще придадем нов облик в комплекса. Тя със сигурност също ще бъде част от неговата реклама.

А ако бъде намалена концесионната такса може би и плажната ивица няма да се презастроява толкова много. Тогава концесионерът може да предостави площи на прилежащите хотели срещу по-ниски такси за ползване на плажа ол инклузив. Начини има много, трябва само желание и общо разбиране, че всички сме на един клон.

- Как ще излезе от задлъжнялостта АД-то, как се решава въпросът със задълженията на собствениците към него?

- Много малка част от собствениците са покрили доброволно задълженията и са внесли инфраструктурна такса към дружеството за този сезон. Има и добронамерени, които виждат, че нещата трябва да се случват с общи усилия. Успяваме да покрием основните разходи за сезона така, че да няма спиране на улично осветление и други подобни неудобства.

Доста неща направихме и по поддръжка на инфраструктурата и те са видни. Съкратили сме до възможния минимум разходите. Но има още много задължения към АД-то от страна на собствениците на обекти в Слънчев бряг-Изток.

Очакваме да се сформира работна група и да се вземат решения как да правим – дали ще се подписват споразумения за продължаване на срока за издължаване или задълженията ще се търсят по съдебен път. Този казус обаче ще се решава след изборите.

Необходими са законови промени и по отношение на събираемостта на инфраструктурната такса. Необходимо е всички нейни ползватели - като собствениците на апартхотели, заведения за хранене, дискотеки, също да се обвържат финансово.

Финансовото състояние на дружеството е лошо. Невъзможно е приходи от 4-5 месеца активна дейност да покрият задължения за десетки милиони левове, които АД-то има.

- Ще се превърне ли Слънчев бряг в целогодишно населено място, предвид големия брой апартаментни комплекси и хотели за целогодишна дейност?

- На този въпрос могат да отговорят общинските и държавни институции. „Слънчев бряг" АД е търговско дружество с държавно участие и има ангажименти по отношение на инфраструктурата и съвместните дейности с представители на бизнеса и туроператорите, които оперират в източната част на комплекса.

Когато бъде променен Статутът на комплекса, тогава ще бъдат решени много от проблемите и курортът ще стане още по-привлекателен за целогодишно ползване.

- Какво харесват и какво не харесват туристите в най-големия Черноморски комплекс Слънчев бряг, какви са вашите наблюдения?

- Фактът, че туристите се връщат отново и отново означава, че повечето неща тук им харесват. Най-вече им харесва хотелската база, заведенията за хранене и за развлечение, плажа, водните спортове.

Това, от което се оплакват гостите на комплекса и с което трябва да се справят контролните органи, е нивото на шума. Оплаквания има и от изявите на младежките групи в късните часове.

- Очевидно е, че интересът към курорта като туристическа дестинация не стихва, приемате ли обаче определения като курорт за масов, алкохолен туризъм и може ли се вкара в някакви рамки всичко това?

- В това, че курортът е за масов туризъм, няма нищо лошо и това е така, тъй като цените са точно за масовия потребител. Курортът не може да изпъкне с някакви ексклузивни качества така, че да привлече друга категория туристи.

По отношение на алкохолния туризъм обаче трябва да се въведат мерки като се промени изцяло начинът на провеждане на тези турове и се прекрати тази практика на обикаляне от едно заведение в друго заведение. Тези мероприятия трябва да стават на едно място като тематични вечери. Когато влезе участникът в едно заведение, да остане цяла вечер там, а следващата вечер да бъде в друго заведение. Това, според мен, е един от малкото възможни начини да се ограничат тези мероприятия. Има и начини в заведенията да се упражнява контрол върху възрастта на клиентите, на които се сервира алкохол.

По-строг контрол, повече проверки и не е невъзможно алкохолният туризъм да се вкара в нормалните туристически рамки.

„Слънчев бряг" е известен все още и като курорт за семеен туризъм. Той може да се запази като такъв, ако бъдат въведени конкретни и строги правила. Защото има база за младежки туризъм, но има и много добра база за семейства, където условията са на европейско ниво.

Затова пак казвам – ако се въведат правила за затвореност на мероприятия като така наречените „алкохолни турове" и изисквания за шумоизолиране на баровете, където се извършват такива атракции, сигурно всички биха били доволни.

- И преди сезона се говореше за контрол, до туроператорите ли спират нещата?

- Не само до тях. Старата българска приказка: „Не е виновен, който яде баницата, а който му я дава" – може да бъде приложена и в този случай. Ако има по-строг контрол по заведенията относно възрастта и проявите на участниците, ще бъде далеч по-добре.

Но и това, което се направи в началото на сезона, даде някакъв резултат. Много по-малки са сега групите, проверяват се всяка вечер заведенията, които се посещават. На фона на този пълен комплекс и на тези обеми това лято, ако и това не беше направено, хаосът щеше да бъде много голям.

- Явно, туристите харесват това, което им се предлага като даденост. Но какво е нивото на обслужване?

- Трябва да има контрол и респект – това е задължително, за да се повиши и нивото на обслужване.

- Измамите в чейнч бюрата са другото, което възмущава и отблъсква туристите. Не може ли да се поиска да бъдат забранени външните чейнч бюра, а валута да се обменя само в банките и в базите за настаняване?

- Забранено е, има специална клауза от Наредба № 10 на Община-Несебър, че няма право да се извършва обмен на валута във временни обекти. Но въпреки всичко – виждате какво е! Ами да се завиши контролът от съответния блок на Община-Несебър! Общината трябва да упражнява контрол, съвместно с полицията, защо не се справят с този проблем?! Не е невъзможно да бъдат пресечени измамите, ако го има контролът!Работна група на три министерства ще решава промените - от селищно образувание в курортен комплекс и целевото събиране на туристическия данък

- Г-жо Михалева, как се развиват нещата с евентуалната продажба и с поддържането на инфраструктурата на курорта Слънчев бряг?

- Продължаваме да работим по този въпрос. След като изготвихме бизнес план с намеренията ни за развитие на инфраструктурата, управлението й и нова схема за временните обекти, внесохме тези предложения чрез ресорното Министерство на икономиката, енергетиката и туризма в министерствата на регионалното развитие и на финансите.

В момента се сформира работна група от трите министерства, за да се разгледат съответните предложения за промяна на Статута на комплекса и централизиране събирането на туристическия данък, който да бъде държавен целеви и да влиза в туристическия комплекс именно за поддръжка на инфраструктурата и за реинвестиране – разширяване, изграждане на пречиствателна станция и всичко останало. Всички промени касаят първо Статута на комплекса - да стане наистина курортен комплекс, а не селищно образувание.

А по отношение на инфраструктурата като собственост, няма друг вариант освен да бъде собственост на Акционерното дружество.

Няма вариант тя да бъде подарена на Община Несебър, тъй като по този начин се нарушава основния Търговски закон. Има и миноритарен собственик. Дори държавата да се откаже от своя дял, той трябва да бъде обезщетен.

Смятаме, че имаме необходимия ресурс и ще успеем да защитим нашето желание да запазим инфраструктурата и да работим за добрия имидж не само на дружеството като търговска единица, но и на курортния комплекс като цяло. Разчитаме и на законодателните промени в тази посока.

- Справи ли се ръководството с огромното количество временни обекти в курорта?

- Много от собствениците на търговски обекти имаха волята за промяна на визията на комплекса и доброволно премахнаха незаконните си постройки. Други бяха принудително премахнати. За много обекти има съдебни спорове. Премахнати са нерегламентираните обекти край хотелите „Венера", „Юнона", „Континентал", „Зорница" и други. Някои от концесионерите на плажната вица в комплекса също бяха съпричастни към нашата инициатива. Съборени са незаконните постройки край хотел „Дюн". Предстои обаче много работа, съвместно с община Несебър, по този казус, за да придобие комплексът нова европейска визия.

Контролът по поставянето на временни обекти – рекламентирано или не, е отново на Община-Несебър. Което зависи от нас, ние сме го направили.

Една част от собствениците са подписали допълнителни споразумения за ползване на тротоарно право, други обаче злоупотребяват. В началото на сезона разчистихме, но много обекти останаха. Има и много драстични случаи, по които контролните органи така и не вземаха мерки. Те съществуват или чрез затваряне на очите на контролиращите, или чрез придобити съдебни решения.

Вярваме, че когато новата схема за временните обекти, която е съобразена с европейските стандарти, бъде изцяло реализирана, ще придадем нов облик в комплекса. Тя със сигурност също ще бъде част от неговата реклама.

А ако бъде намалена концесионната такса може би и плажната ивица няма да се презастроява толкова много. Тогава концесионерът може да предостави площи на прилежащите хотели срещу по-ниски такси за ползване на плажа ол инклузив. Начини има много, трябва само желание и общо разбиране, че всички сме на един клон.

- Как ще излезе от задлъжнялостта АД-то, как се решава въпросът със задълженията на собствениците към него?

- Много малка част от собствениците са покрили доброволно задълженията и са внесли инфраструктурна такса към дружеството за този сезон. Има и добронамерени, които виждат, че нещата трябва да се случват с общи усилия. Успяваме да покрием основните разходи за сезона така, че да няма спиране на улично осветление и други подобни неудобства.

Доста неща направихме и по поддръжка на инфраструктурата и те са видни. Съкратили сме до възможния минимум разходите. Но има още много задължения към АД-то от страна на собствениците на обекти в Слънчев бряг-Изток.

Очакваме да се сформира работна група и да се вземат решения как да правим – дали ще се подписват споразумения за продължаване на срока за издължаване или задълженията ще се търсят по съдебен път. Този казус обаче ще се решава след изборите.

Необходими са законови промени и по отношение на събираемостта на инфраструктурната такса. Необходимо е всички нейни ползватели - като собствениците на апартхотели, заведения за хранене, дискотеки, също да се обвържат финансово.

Финансовото състояние на дружеството е лошо. Невъзможно е приходи от 4-5 месеца активна дейност да покрият задължения за десетки милиони левове, които АД-то има.

- Ще се превърне ли Слънчев бряг в целогодишно населено място, предвид големия брой апартаментни комплекси и хотели за целогодишна дейност?

- На този въпрос могат да отговорят общинските и държавни институции. „Слънчев бряг" АД е търговско дружество с държавно участие и има ангажименти по отношение на инфраструктурата и съвместните дейности с представители на бизнеса и туроператорите, които оперират в източната част на комплекса.

Когато бъде променен Статутът на комплекса, тогава ще бъдат решени много от проблемите и курортът ще стане още по-привлекателен за целогодишно ползване.

- Какво харесват и какво не харесват туристите в най-големия Черноморски комплекс Слънчев бряг, какви са вашите наблюдения?

- Фактът, че туристите се връщат отново и отново означава, че повечето неща тук им харесват. Най-вече им харесва хотелската база, заведенията за хранене и за развлечение, плажа, водните спортове.

Това, от което се оплакват гостите на комплекса и с което трябва да се справят контролните органи, е нивото на шума. Оплаквания има и от изявите на младежките групи в късните часове.

- Очевидно е, че интересът към курорта като туристическа дестинация не стихва, приемате ли обаче определения като курорт за масов, алкохолен туризъм и може ли се вкара в някакви рамки всичко това?

- В това, че курортът е за масов туризъм, няма нищо лошо и това е така, тъй като цените са точно за масовия потребител. Курортът не може да изпъкне с някакви ексклузивни качества така, че да привлече друга категория туристи.

По отношение на алкохолния туризъм обаче трябва да се въведат мерки като се промени изцяло начинът на провеждане на тези турове и се прекрати тази практика на обикаляне от едно заведение в друго заведение. Тези мероприятия трябва да стават на едно място като тематични вечери. Когато влезе участникът в едно заведение, да остане цяла вечер там, а следващата вечер да бъде в друго заведение. Това, според мен, е един от малкото възможни начини да се ограничат тези мероприятия. Има и начини в заведенията да се упражнява контрол върху възрастта на клиентите, на които се сервира алкохол.

По-строг контрол, повече проверки и не е невъзможно алкохолният туризъм да се вкара в нормалните туристически рамки.

„Слънчев бряг" е известен все още и като курорт за семеен туризъм. Той може да се запази като такъв, ако бъдат въведени конкретни и строги правила. Защото има база за младежки туризъм, но има и много добра база за семейства, където условията са на европейско ниво.

Затова пак казвам – ако се въведат правила за затвореност на мероприятия като така наречените „алкохолни турове" и изисквания за шумоизолиране на баровете, където се извършват такива атракции, сигурно всички биха били доволни.

- И преди сезона се говореше за контрол, до туроператорите ли спират нещата?

- Не само до тях. Старата българска приказка: „Не е виновен, който яде баницата, а който му я дава" – може да бъде приложена и в този случай. Ако има по-строг контрол по заведенията относно възрастта и проявите на участниците, ще бъде далеч по-добре.

Но и това, което се направи в началото на сезона, даде някакъв резултат. Много по-малки са сега групите, проверяват се всяка вечер заведенията, които се посещават. На фона на този пълен комплекс и на тези обеми това лято, ако и това не беше направено, хаосът щеше да бъде много голям.

- Явно, туристите харесват това, което им се предлага като даденост. Но какво е нивото на обслужване?

- Трябва да има контрол и респект – това е задължително, за да се повиши и нивото на обслужване.

- Измамите в чейнч бюрата са другото, което възмущава и отблъсква туристите. Не може ли да се поиска да бъдат забранени външните чейнч бюра, а валута да се обменя само в банките и в базите за настаняване?

- Забранено е, има специална клауза от Наредба № 10 на Община-Несебър, че няма право да се извършва обмен на валута във временни обекти. Но въпреки всичко – виждате какво е! Ами да се завиши контролът от съответния блок на Община-Несебър! Общината трябва да упражнява контрол, съвместно с полицията, защо не се справят с този проблем?! Не е невъзможно да бъдат пресечени измамите, ако го има контролът!

Последни новини